صفحه مقاله

افزایش مرغ سایز در بازار


در ادامه سیاستهای حمایتی از سویه آرین

دولت در راستای ادامه حمایت ها از مرغ سویه آرین، توزیع مرغ سایز در بازار را افزایش داده است.

بنا به گزارش خبرگزاری وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه مصمم است با همکاری تشکل‌های صنفی، عرضه مرغ سایز را افزایش داده و بر تاثیر استفاده از مرغ سایز بر سلامت جامعه تاکید کرده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارتخانه با بیان این مطلب ادامه داده است: هر چقدر دوره پرورش پرنده در واحدهای مرغداری کوتاه‌تر باشد، دارو و واکسن کمتری مصرف می‌کند و از این رو مرغ سایز، محصولی است که سلامتی آن حفظ شده است.

وی دوره پرورش مرغ سایز را ۳۸ تا ۴۲ روز دانسته  و بازار پسندی را مزیت مهم این مرغ ها می داند.

پرنده پیش از آن که درگیر بیماری شود و یا چربی زیادی بگیرد و کیفیت لاشه برای مصرف پایین بیاید باید کشتار شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: از آنجایی که مرغ‌های قطعه‌بندی شده در بازار رواج پیدا کرده، ترویج مصرف مرغ سایز کمی سخت است، اما تلاش ما برای ترویج مصرف مرغ سایز در جامعه مصرف کننده ادامه دارد

وی در همین حال تصریح کرد: افزایش تولید و عرضه مرغ سایز به میزان تقاضا در بازار بستگی دارد.

باید به خاطر داشت که تولید مرغ آرین فقط در صورتی برای مزارع توجیه اقتصادی خواهد داشت که در سنین و اوزان پایین کشتار شود و در سنین بالاتر امکان رقابت با نژادهای وارداتی را ندارد.

اختصاص یک سوم از ظرفیت مرغداری ها به سویه آرین

دولت پیش از این نیز در کنار ابلاغ دستورالعمل های تکلیفی به مرغداران برای اختصاص یک سوم از ظرفیت تولید خود به مرغ آرین، شرکت پشتیبانی را مامور خرید این مرغ ها با قیمت بالاتر از بازار کرده بود.

در چنین شرایطی احتمالا بهترین و درست ترین راه حمایت از سویه آرین، افزایش تقاضای بازار برای خرید مرغ سایز است که می تواند تولید این سویه را با تابعیت قانون عرضه و تقاضا درآورد.