صفحه مقاله

سویه آرین کار ژنتیکی حداقل پنج ساله می طلبد

لزوم تشویق خانوارها به استفاده از مرغ سایز

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران در ارتباط با سیاستهای دولت در حمایت از سویه آرین گفت: مرغ آرین یکسری موافقین و یکسری مخالفین کاملاً جدی دارد که من از زمانی که نماینده مجلس بودم، با این افراد نشست هایی داشته ام.

جمع بندی من به عنوان یک مدیر از صحبتهای تمامی این موافقین و مخالفین این است که ما باید در این راستا، اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم. اول از همه  باید فرهنگ مصرف خانوار را از مرغ های سنگین وزن به مرغ سایز تغییر دهیم.

وی ادامه داد: فرهنگ مصرف کشورهای اطراف ما نیز مرغ سایز است و سایر کشورها از ما مرغ سنگین وزن نمی خرند. 

نژاد آرین در صورت تولید مرغ سایز مشکلی ندارد. به هر حال این یک سویه سبک وزن است. نژاد راس نیز، هم دارای سویه سیک وزن و هم سویه سنگین وزن است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: ما از سال ۷۵ به بعد به دلایل اقتصادی به سمت مصرف و به تبع آن، تولید سویه های سنگین وزن حرکت کردیم چرا که درآمد بالاتری داشت. در صورت تغییر فرهنگ مردم به نفع استفاده از مرغ سایز، ضریب تبدیل مرغ آرین به مرغ سایز نژادهای دیگر نزدیک خواهد شد.

وزیر جهاد در نهایت تاکید کرد: به هر حال ما کار ژنتیکی روی این سویه انجام نداده ایم و آرین از دنیا عقب است. در حال حاضر معاون علمی و فناوری روی تحقیق و توسعه سویه آرین کار می کند. البته این یک پروژه حداقل ۵ ساله است و ما همزمان با آن نگران تأمین امنیت غذایی مردم نیز هستیم و بر روی آن نیز کار میکنیم. در حال حاضر به دنبال رایزنی جدید با در نظر گرفتن نقاط نظر موافقین و مخالفین سویه آرین هستیم تا امنیت غذایی ما نیز از نظر پدافندی پایدار بماند.