صفحه مقاله

افزایش قیمت مرغ به دلیل کمبود نهاده‌های طیور

به گزارش روابط عمومی دیزباد به نقل از مهر:

محمد علی کمالی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گویی رادیویی به موضوع افزایش قیمت مرغ پرداخت و اظهار داشت: از اواسط بهمن و اسفند سال گذشته مرغداران دچار کمبود کنجاله سویا شدند، علت هم اختلاف قیمتی بود که بین بازرگان‌ها، واردکننده‌ها و دولت وجود داشت و این باعث شد که به موقع بار حمل نشود و کنجاله سویا قیمتش به شدت افزایش پیدا کرد و کمیاب شد.

وی اضافه کرد: سال جدید با توجه به مذاکراتی که بین دولت و بازرگان‌ها انجام شد در نهایت بارگیری آزاد شد و کسانی که در سامانه بازارگاه سهمیه داشتند به تدریج بارشان حمل و تا حدودی بازار آرام شد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی درباره نوسان قیمتی در بازار گوشت مرغ اظهار کرد: این امر ناشی از کمبود نهاده‌های دامی در سال جدید نیست بلکه تبعات کمبود در سال قبل است.

کمالی ادامه داد: گرانی نهاده منجر به این شد که برخی مرغداران سریع‌تر گله‌هایشان را به بازار عرضه کنند همچنین جوجه ریزی در اسفند کاهش یافت و در نهایت تعداد تخم مرغ نطفه دار کمتر خوابانده شد؛ در نتیجه مجموعه این مسائل باعث شد که امروز با گران شدن قیمت مواجه باشیم.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد هزینه‌های تولید به شدت افزایش پیدا کرده و مرغداران متحمل هزینه‌های بالایی می‌شوند به طوری که هر کیلو مرغ بیش از ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

البته قابل قبول نیست که این مرغ در بازار به ۸۰ هزار تومان و در برخی مقاطع به بالای این قیمت‌ها برسد.

کمالی افزود: قیمت‌های فعلی بازار گوشت مرغ را واسطه‌ها افزایش می‌دهند.